[ フリーワード ] なし
[ 研究分野 ] なし
[ 機関種別 ] なし
[ 勤務地 ] なし
[ 職種 ] コミュニケーター相当
[ 雇用形態 ] なし
[ 任期 ] なし
[ 年収 ] なし
[ 応募上の配慮 ] なし
[ 電子応募 ] なし
[ こだわり条件 ] なし
[ 並び順 ] 新着順
13 件中 1~10 件を表示
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
国立遺伝学研究所は、遺伝学の基礎とその応用に関する総合的研究を行い、学術研究の発展に寄与することを目的として設置された大学共同利用機関です。国立遺伝学研究所では、2024年7月に、広報室を新たに設置し、研究成果の情報発信を始めとする広報業務を強化しているところです。このたび、広報室にて、広報戦略の企画立案等の業務を行っていただく特任専門職員1名を公募します。
仕事内容・職務内容
・広報戦略(ブランド戦略を含む。)及び広報・アウトリーチ活動の企画立案
・報道関係機関への情報提供(プレスリリース等)及びその対応
・研究所ウェブサイトとサーバの管理及び広報誌に関する業務
・広報に関する課題分析及び調査
・広報室のマネジメント及び広報業務の実務
・その他広報室の目的を達成するために必要な事項
給与
年収 : 300万円 ~
スキル、経験等に応じ決定
応募資格
業務における経験
・大学・研究機関等(企業含む)で広報に係る業務経験を有する方。
・研究所のミッションを理解し、それに基づいて効果的な広報戦略を立案・実行できる方。
・研究成果資料のリライティングに対応するため、生命科学の学術知識・研究経験を有していると望ましい。
・英文メール作成、日常英会話のできる方。(企業等において英語での業務経験等を有していると望ましい)
・PCを用いた資料作成ができる方。
・基礎的な写真撮影、動画撮影のできる方。
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
日本の大学や研究機関を取り巻く環境は劇的に変化しつつあります。国際的な競争力が求められる一方で、そのために必要となる資金調達、つまり競争的資金の重要性が増々高まっています。各大学においてもURAと呼ばれる人材を配置する等して研究支援に関する取り組みが部分的に実施されていますが、十分ではありません。大学への各種交付金による基盤的経費が減少するなか、科研費に代表される競争的研究費を獲得することは、個々の研究を推進するうえでこれまでになく重要になっています。その一方で、研究支援人材を学内に擁する大きな大学でさえ、研究者らは孤独な戦いを強いられている状況があります。
このような状況のなか、弊社は日本の学術研究の環境改善を目的として、10年以上をかけて、日本全国の国公立私立大学、公的研究機関に対して様々な支援活動を展開してきました。競争的研究獲得に向けた弊社への支援要請は年々と増加しており、現在では150を超える研究機関を支援するに至っています。その中でも、申請書内容へのコメントを提供するレビュー支援には、対応可能数を超える依頼が殺到しており、体制強化が求められています。このため、次年度の研究支援実施に向けた人材の募集を行っております。
◆ 期待する人物像 ◆
大学における研究支援業務の経験の有無は問いません。弊社は、民間の研究支援会社であり、国の予算配分団体や各種研究機関とは完全に独立した組織です。そして、学術的な利害関係や学内のパワーバランスに影響されない、客観的な意見を提供できることが第三者的な組織である弊社の強みとなります。自らの研究経験を持ちつつも、利害関係のない状態で、多様な研究者と対等な関係を築くことのできる良識ある人物を期待します。
定年退職(退官)された大学教員の他にも、様々なご事情により研究活動を断念された方など、研究活動から離脱した後にも日本の学術研究を活性化しようとする気概のある30名ほどのスタッフが在籍しております。
仕事内容・職務内容
競争的研究費の獲得に向けて研究者が作成した各種申請書のレビュー業務、及び当社の指定する競争的資金の申請支援業務を実施していただきます。業務の中心となる科研費(科学研究費助成事業)の申請書のレビュー業務においては、弊社の方針や様式に準拠して頂きます。そのための研修やミーティング等を行いますが、原則として研修を含む全ての業務はオンラインで実施しますので、リモートワークが可能です。
・レビュー業務においては、弊社独自のオンライン管理システムを利用します。
・ご専門の研究分野だけではなく、可能な限り広い範囲の申請書をご担当頂きます。
・ご専門・ご経歴・ご実績に関わらず、業務の一部として研修への参加が必須です。
給与
職種共通
時給 : 1100円 ~ 5000円
※ 勤務時間、業務量、報酬額は、時期によって変動します。
※ 業務量は、本人の能力や環境に応じて設定します。
※ 最繁期(8月分)の報酬を最大で70万円/月程度に見込んでいます。(本人能力による個人差あり)
※ 雇用保険 (適用なし)
応募資格
応募に必要な学歴・学位
博士
または、博士と同等の能力を有すること
説明
以下の1~3いずれかに該当、又はこれらに同等と見做せる経験を持つ方。
1. 博士の学位を有する方。
2. 民間企業などで10年以上の研究開発経験を有する方。
3. 研究支援に関する大学内業務の経験を有する方。
※ 守秘義務及び利益相反の観点から、期間中に主体的な研究活動を行う予定のある場合は、原則として選考を見送らせて頂きます。
※ 教育活動など、研究開発に関わらない業務との兼務は可能です。
※ ご予定が不透明な場合や、判断に悩む場合などは、ご相談ください。
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
Overview of Position:
The Career Development Office at TUJ aims to help develop undergraduate students' abilities to find the best career path before they graduate. The office provides career advising, seminars on job-hunting strategies, and guidance on internships, resume writing, and interviewing techniques. Each student is given comprehensive support to assist in their job hunting and career development.
The Career Advisor will support students in connecting to internship opportunities and full-time jobs after graduation. The advisor will be responsible for managing the Kyoto-based undergraduate internship program, which is one of the flagship initiatives of the university.
The person who takes this position is based in Kyoto to provide hands-on support at the new campus; however, the work will be focused on supporting all TUJ students.
仕事内容・職務内容
Primary responsibilities
-Assist in organizing and executing the TUJ internship program in Kyoto and Tokyo in collaboration with Undergraduate Internship Program Coordinator in Tokyo
-Maintain, expand and develop relations with internship sponsors, with a particular focus on Kyoto
-Strategically recruit new internship organizations in Kyoto and Tokyo
-Advise and assist students in finding internships in Kyoto and Tokyo
-Manage extensive email communications with students, internship sponsors, and faculty supervisors
-Organize and present internship information sessions in Kyoto or virtually
-Create, edit, and maintain internship information on Canvas and the university portal
-Monitor students to ensure they correctly complete the required procedures during the limited application period and provide guidance as needed.
-Create and maintain careful records of internship applications, placements, and evaluations
-Communicate with study abroad internship applicants overseas
-Provide individual career advising, particularly assisting in entry sheet editing for student’s job hunting in Japan
-Plan and prepare for career advising sessions
-Navigate students in moving forward with their career search
-Assist with application reviews, entry sheet editing, and mock interviews in Japanese and English
-Maintain advising records
-Assist with other tasks of the Career Development Office, as instructed by the director (support for career fairs and other events, website updates, student announcements, etc.)
給与
職種共通
年収 : 4 million yen ~
Salary commensurate with experience.
応募資格
応募に必要な学歴・学位
Master / Bachelor
Bachelor’s degree required
業務における経験
Required Qualifications and Experience
-Excellent verbal and written communication skills in English and Japanese
-Ability to accurately edit entry sheets written by native Japanese students
-Minimum three years’ work experience in a business environment
-Ability to effectively cultivate relationships with a diverse group of students and various constituencies including students, alumni, faculty, staff, and external stakeholders
-Professional and responsive in email/phone communication
-Student-centered approach to career advising
-Strong PC (Word, Excel, PowerPoint) and database skills and the ability to quickly learn new software and programs
-Ability to be detailed oriented, meet tight deadlines, and manage multiple responsibilities
-Strong interpersonal skills, well organized, flexible, and a good team player
Preferred Qualifications and Experience
-Project/program management experience
-Experience in career coaching on resume writing, interview preparation, career exploration, goal setting, and job search strategies
-Experience presenting to large and small groups virtually and in person with a high degree of engagement
-Working knowledge of Japan’s new graduate job-hunting system and strategies
-Familiarity with employers in Kyoto and the Kansai region
説明
VISA REQUIREMENT
Temple University, Japan Campus (TUJ) is able to sponsor a visa for this position.
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
宇宙天文分野(宇宙開発、宇宙工学、宇宙探査、宇宙科学、天文・宇宙物理学)の科学コミュニケーション活動の企画立案・実施に資する以下の業務を担っていただきます。
仕事内容・職務内容
・当該分野における国内外の研究動向や政策の動向などの調査のディレクション
・調査結果などに基づく科学コミュニケーション活動の方針策定、企画の立案・監修
・当該分野の科学コミュニケーション活動、研究者と協働したイベント・展示等の企画・実施
・当該分野の情報発信に関わるプレゼンテーションやファシリテーション、記事等の執筆、監修
・科学コミュニケーターの指導・育成
・その他 日本科学未来館が必要と認める業務
専門員も主任専門員と同じ職務内容です。
ただし主任専門員には、所属部署の方針に基づき一定の裁量を持って、より高度なレベルで自立的に業務を実施することなどを求めます。
(変更の範囲):機構が指定する業務(日本科学未来館の事業運営にかかる業務に限る)
給与
職種共通
年収 : 400万円 ~
年俸制により支給
【主任専門員相当】
年収見込み:580万円~630万円程度(みなし残業手当含む)
月額:48万円~52万円程度(内訳は以下の通り)
<みなし残業手当を含まない額>42万円~45万円程度
<みなし残業手当(20時間相当分)>6万円~7万円程度
※みなし残業手当を超過する残業は超過勤務手当を支給します
※期末手当(賞与)相当分及び退職金相当分を年俸の中に含みます
※年俸は人事評価等により契約単位で改定します
【専門員相当】
年収見込み:400万円~490万円程度
月額:33万円~41万円程度
※勤務実績に応じて超過勤務手当を支給します(みなし残業手当の適用はありません)
※期末手当(賞与)相当分及び退職金相当分を年俸の中に含みます
※年俸は人事評価等により契約単位で改定します
応募資格
応募に必要な学歴・学位
博士 / 修士
修士卒以上(博士号取得者が望ましい)
業務における経験
・大学、研究機関、企業、メディア、シンクタンク等で、宇宙天文分野に関する研究開発や調査、情報発信に関する実務経験のある方
・科学コミュニケーション活動(情報発信、イベント、展示、アウトリーチ活動等)の実践経験のある方もしくは科学コミュニケーションに素養のある方
・科学技術に関する諸動向、経済社会情勢等に幅広く関心を持ち、自身の専門外の内容に対しても積極的かつ柔軟に取り組むことができる方
説明
・宇宙天文分野における高い専門的知識と調査能力
・大学・研究機関等の研究者とのネットワーキングとコミュニケーション能力
・宇宙天文分野における情報編集および執筆・ファシリテーション等の情報発信スキル・適切な科学コミュニケーション活動を実施するためのマネジメント力、リーダーシップ・指導力
・関係機関や関係部署等への説明能力と円滑な調整能力
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
生命科学分野( 医学、生命科学、生命工学、分子生物学、生物学等 )の科学コミュニケーション活動の企画立案・実施に資する以下の業務を担っていただきます。
仕事内容・職務内容
・当該分野における国内外の研究動向や政策の動向などの調査のディレクション
・調査結果などに基づく科学コミュニケーション活動の方針策定、企画の立案・監修
・当該分野の科学コミュニケーション活動、研究者と協働したイベント・展示等の企画・実施
・当該分野の情報発信に関わるプレゼンテーションやファシリテーション、記事等の執筆、監修
・科学コミュニケーターの指導・育成
・その他 日本科学未来館が必要と認める業務
※専門員も主任専門員と同じ職務内容です。
ただし主任専門員には、所属部署の方針に基づき一定の裁量を持って、より高度なレベルで自立的に業務を実施することなどを求めます。
(変更の範囲):機構が指定する業務(日本科学未来館の事業運営にかかる業務に限る)
給与
職種共通
年収 : 400万円 ~
年俸制により支給
【主任専門員相当】
年収見込み:580万円~630万円程度(みなし残業手当含む)
月額:48万円~52万円程度(内訳は以下の通り)
<みなし残業手当を含まない額>42万円~45万円程度
<みなし残業手当(20時間相当分)>6万円~7万円程度
みなし残業手当を超過する残業は超過勤務手当を支給します
期末手当(賞与)相当分及び退職金相当分を年俸の中に含みます
年俸は人事評価等により契約単位で改定します
【専門員相当】
年収見込み:400万円~490万円程度
月額:33万円~41万円程度
勤務実績に応じて超過勤務手当を支給します(みなし残業手当の適用はありません)
期末手当(賞与)相当分及び退職金相当分を年俸の中に含みます
年俸は人事評価等により契約単位で改定します
応募資格
応募に必要な学歴・学位
博士 / 修士
業務における経験
・大学、研究機関、企業、メディア、シンクタンク等で、生命科学分野に関する研究開発や調査、情報発信に関する実務経験のある方
・科学コミュニケーション活動(情報発信、イベント、展示、アウトリーチ活動等)の実践経験のある方もしくは科学コミュニケーションに素養のある方
・科学技術に関する諸動向、経済社会情勢等に幅広く関心を持ち、自身の専門外の内容に対しても積極的かつ柔軟に取り組むことができる方
説明
・生命科学分野における高い専門的知識と調査能力
・大学・研究機関等の研究者とのネットワーキングとコミュニケーション能力
・生命科学分野における情報編集および執筆・ファシリテーション等の情報発信スキル
・適切な科学コミュニケーション活動を実施するためのマネジメント力、リーダーシップ・指導力
・関係機関や関係部署等への説明能力と円滑な調整能力
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
Overview of Position:
TUJ’s Academic English Program (AEP) offers both semester-long and short-term academic English programs of all ages, from elementary school students to adults. The Assistant Director will play a key leadership role in planning, executing, and continuously improving academic English programs at TUJ Kyoto. This position involves overseeing day-to-day operations, developing new programs, supporting instructors and students, and collaborating closely with internal and external stakeholders to ensure program success.
The Assistant Director will manage administrative processes, support program marketing and promotion, and ensuring smooth program delivery at TUJ Kyoto. As AEP serves as student pipeline into TUJ, the Assistant Director will assist with recruit efforts and liaise with private and public stakeholders regarding potential and actual programs. Additionally, the Assistant Director may assist with admissions counseling related matters including recruitment visits, open campus events, and language testing.
The ideal candidate will have strong leadership, organizational, and communication skills, along with a passion for international education.
仕事内容・職務内容
Primary Responsibilities:
Program Management and Development
-Oversee the development, planning, implementation, and evaluation of AEP programs, especially youth and short-term programs at TUJ Kyoto.
-Develop new programs to meet evolving student needs and market demands.
-Collaborate with instructors to ensure the delivery of high-quality educational experiences.
-Conduct regular program evaluations and recommend improvements.
-Manage scheduling, room reservations, and coordination of instructional resources.
Administrative Duties
-Supervise administrative workflows, including application processing, tuition payments, and student records.
-Provide administrative and operational support to students, instructors, and staff.
-Ensure accurate and timely creation of attendance sheets, feedback forms, certificates, and grade reports.
-Manage hiring and training of teaching assistants.
-Oversee the administration of language proficiency exams
-Assist other staff and undertake general administrative tasks as needed.
Recruitment, Marketing, and Promotion
-Plan and conduct information sessions, school visits, and individual consultations (both in-person and online) for prospective students, parents, and educational organizations
-Collaborate with relevant departments on the creation and maintenance of promotional materials, including websites, brochures, and flyers.
-Promote programs through social media platforms (e.g., Facebook, Instagram) as well as other internal and external channels.
Stakeholder Communication and Collaboration
-Build and maintain strong relationships with internal and external partners, including prefectural governments, local governments, universities, high schools, and other educational organizations.
-Represent the AEP at TUJ Kyoto in meetings with staff, faculty, and external stakeholders.
-Serve as a point of contact for program-related inquiries and communications.
給与
職種共通
年収 : 5 million yen ~
Salary commensurate with experience.
応募資格
応募に必要な学歴・学位
Master / Bachelor
Bachelor’s degree required; a master’s degree in education, TESOL, or a related field is preferred.
業務における経験
-Minimum of three years of experience in educational administration, program coordination, or a related field.
-Native-level proficiency in Japanese and advanced-level proficiency in English (both oral and written).
-Demonstrated ability to manage multiple projects, meet deadlines, and maintain attention to detail.
-Strong interpersonal and communication skills, with a collaborative and flexible mindset.
-Experience working in international education and an understanding of the Japanese education system.
-Proficiency in social media marketing and experience with creating promotional materials.
-Leadership experience and the ability to supervise and mentor staff.
-Experience living, studying, or working abroad is preferred, especially in the United States.
説明
VISA REQUIREMENT
Temple University, Japan Campus (TUJ) is able to sponsor a visa for this position.
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
As the number of students who study abroad increased, I-Chat has been required more staff members to fulfil students' needs to advance their English proficiency levels.
仕事内容・職務内容
The job mainly consists of tutoring and conversation practice, but additional activities and duties include assisting students with English test preparation (mainly TOEIC, but occasionally Eiken and TOEFL), training outbound study abroad students with their pre-departure lessons, as well as planning, organizing, running, and promoting workshops and a variety of events. Creating a series of mini-lesson packet with a focus of listening, speaking, writing, or reading will be assigned during the break periods.
給与
職種共通
年収 : 3 million yen ~
応募資格
応募に必要な学歴・学位
Master / Bachelor
The field of education, language or English education are preferable.
業務における経験
Have experience working in Japan with understandings of Japanese culture, including a set of expected behaviors as a member of Japanese society, as well as being able to work with colleagues collaboratively or independently.
Have experience providing opportunities for cross-cultural exchanges to introduce and share one's own culture, language, etc. in a way that is appropriate for the participants.
Have experience improving students' English proficiency levels.
Have experience creating lesson plans and materials, in addition to planning and leading events.
特定分野の公的資格など
・CELTA, TESOL, or other English teaching certificate for university students.
・Excellent computer skills including MS Word, PowerPoint, and Excel, etc.
・Native speaker of English or equivalent ability, regardless of nationality.
説明
Desired personality:
・Ability to take responsibility as a member of an organization and carry out necessary tasks.
・A person who can relate to others in a friendly, respectful, and appropriate manner.
・Able to recognize and discuss problems and to communicate in difficult situations.
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
知的財産本部の人員の補充
仕事内容・職務内容
・大学教員、特許事務所、企業等に対する知的財産に係わる対応業務
・知的財産に係わる契約書作成業務
・知的財産に係わる会議等資料作成業務
・知的財産権の取得及び維持管理
・知的財産の活用及び技術移転
・その他知的財産に関すること
給与
職種共通
年収 : 300万円 ~ 600万円
本学の給与規程等に基づき、業務経験、職歴等により決定します。
応募資格
応募に必要な学歴・学位
その他
学士以上
業務における経験
・大学教員や企業等との調整能力、折衝‧交渉能力があること。
・組織的な業務遂行に必要な調整能力、協調性を有すること。
・業務を遂行するためのパソコンの運用能力を有し、文書作成を行うことができること。
・大学、公的研究機関、民間企業で知的財産管理に関する実務経験や研究支援経験を有することが望ましい(国家資格の有無は問わない)。
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
本学の研究戦略及び産学連携戦略を踏まえ、本学の研究力の強化に資することを目的に(1)本学の研究活動等の調査・分析に関すること、(2)科学技術・学術政策等の動向把握等に関すること、(3)競争的資金等に係る情報収集・分析及び申請支援に関すること、(4)プロジェクト研究推進の支援に関すること、(5)産学官連携推進の支援に関すること等の業務を行っています。
仕事内容・職務内容
(1) 競争的研究費等に係る情報収集・分析及び申請支援に関する業務
(2) 産学連携・知的財産活用センターと連携した、本学の教育研究機能の強化に資する活動
(3) 本学が推進するプロジェクト研究等の支援に関する業務
(4) 産学官金連携を推進するための支援に関する業務
(5) 経営IR室と連携した、本学の研究活動等の調査・分析による本学の機能強化に資する活動
(6) 科学技術・学術政策等の動向把握等に関する業務
(7) 研究URA室の運営に関する業務
(8) その他、本学の研究支援に必要となる業務
給与
職種共通
年収 : 400万円 ~ 700万円
群馬大学教職員就業規則等の定めによる。
※研究 URA のための業績評価に連動した昇任・昇給制度を整備しています。
応募資格
応募に必要な学歴・学位
博士
博士の学位を有する方又は博士号取得が見込まれる方
(取得見込みを含む)
※生命科学系分野または保健学系分野の学位が望ましい。
業務における経験
大学又は研究機関、民間企業等において上記業務内容に関する経験を有することが望ましい。また、知財活用を含めたトランスレーショナルリサーチのコーディネーター経験を有することがより望ましい。
説明
【求める人材像】
担当する業務内容に係る専門的知識及び経験を有し、関係者と連携して、業務を遂行することができる者。
【応募資格】
(1) 博士の学位を有する方又は博士号取得が見込まれる方
(取得見込みを含む)
※生命科学系分野または保健学系分野の学位が望ましい。
(2) 業務遂行に必要な文書作成能力、交渉能力及びプレゼンテーション能力を有する方
(3) 業務遂行に必要なコミュニケーション力を有し、協力関係の形成
や調整を行って円滑に業務を遂行できる方
(4) 公募の趣旨を理解し、積極的に取り組む意欲のある方
(5) 大学又は研究機関、民間企業等において上記業務内容に関する経験を有することが望ましい。また、知財活用を含めたトランスレーショナルリサーチのコーディネーター経験を有することがより望ましい。
業務内容
募集の背景、プロジェクトの説明
総合企画室の業務量増加と業務引継ぎに対応する要員の募集
仕事内容・職務内容
サイバーセキュリティ研究所総合企画室において、研究活動に関する次の支援業務を行う。
(1)共同研究契約等の産学官連携に関する契約締結に係る業務
(2)研究職等の所属職員と連携機関(候補含む)との連絡調整業務
(3)特許、ライセンス等の知的財産管理業務
(4)業務推進に関わる法令対応業務
(5)視察・見学等広報関連のロジ業務
給与
職種共通
年収 : 300万円 ~ 500万円
275,000円 ~ 407,000円/月
・基本給については、国家公務員の給与に準拠していることから国家公務員の給与に改正があり、基本給の改定が生じた場合は変更する場合がございます。
応募資格
業務における経験
【必須能力・経験】
(1)法令やNICTの規則等に則り、内外との折衝や交渉等を、対面、電話、メールにより柔軟かつ誠意をもって的確に行うことができること。
(2) 公的機関・企業・大学等において、共同研究契約・知財管理等の管理系業務を含む実務経験を3年以上有すること(サイバーセキュリティ分野に限らない)。
(3)一般的なOA操作(Word、Excel、PowerPoint、Adobe Acrobat、グループウェア等のウェブブラウザを使用したシステム)ができ、使用する業務システムの操作習得に意欲的に取り組めること。
(4)電子メール、Teams、Slack等の連絡ツール、Web会議を使用した業務経験
(5)内外の関係者と協調し業務に取り組めるコミュニケーション能力
【歓迎能力・経験】
(1)国、地方公共団体等公的機関での法務系業務の実務経験を有することが望ましい。
(2)外国契約の経験を有することが望ましい。
ここからはJREC-IN Portalではなく、連携する外部サイトに移動します。
リンク先の外部サイトにおいてはそのサイトの運営規則が適用されます。
また、外部サイトには当該サービスに登録しないとご利用になれない機能もあります。
JREC-IN Portalでは外部サイトのご利用についての責任は負いかねますので、あらかじめご了承ください。